Het effect van het eten van groenten en fruit op het ontstaan van darm- en rectale kanker (CRC (colorectal cancer)) lijkt te verschillen naar de plaats waar de kanker zich manifesteert. Dit blijkt uit een nieuw onderzoek dat is gepubliceerd in het oktobernummer van het Journal of the American Dietetic Association. De onderzoekers ontdekten dat het eten van brassica groenten zoals spruitjes, kool, bloemkool en broccoli geassocieerd wordt met een verminderd risico op kanker in de proximale en distale colon. Een lager risico op distale darmkanker wordt in verband gebracht met het eten van appels, terwijl het drinken van vruchtensap de kans op rectale kanker juist doet toenemen. Hoewel het effect van het eten van groete en fruit op CRC al eerder onderzocht is, is nog nooit eerder aandacht besteed aan de plaats waar de kanker zich manifesteert.
Onderzoekers van de Universiteit van West-Australië en de Deakin University onderzochten het verband tussen het eten van groente en fruit en drie vormen van kanker in verschillende delen van de darm: proximale darmkanker, distale darmkanker en rectale kanker. Het onderzoek keek naar 918 patienten met de diagnose CRC en een controlegroep van 1021 deelnemers zonder voorgeschiedenis van CRC. Alle deelnemers aan het onderzoek vulden een medische en een voedingsvragenlijst in. Op basis van hun postcode werd hun sociaal-economische status bepaald.
Het bleek dat het eten van brassica groenten zoals broccoli en kool geassocieerd werd met het verminderd voorkomen van proximale darmkanker. Het risico op distale darmkanker bleek te verminderen als er veel groente en fruit of alleen veel groente gegeten werd. De kans op deze vorm van kanker nam bijzonder sterk af bij mensen die donker gele groenten en fruit aten, en dan vooral appels. Het drinken van veel vruchtensap wordt echter geassocieerd met het vaker voorkomen van rectale kanker. Hoe het komt dat de verschillende delen van de darm verschillend reageren is nog niet bekend.
Bron: http://www.adajournal.org/article/S0002-8223(11)01215-6/abstract
Image: Bill Longshaw / FreeDigitalPhotos.net
TIP naar aanleiding van dit artikel: Eet veel groente en fruit, het kan je beschermen tegen een aantal verschillende soorten kanker.
DISCUSSIE naar aanleiding van dit artikel: Vruchtensap komt er bij dit onderzoek waarschijnlijk slecht uit omdat er geen vezels in zitten, en die lijken nu juist tegen kanker te beschermen.

Facebook Reacties: