Vegetarisch dieet voorkomt veel voorkomende darmaandoening

Vegetariërs hebben een derde minder kans op divertikels dan mensen die geregeld vlees eten, volgens een nieuw onderzoek dat gepubliceerd in de “British Medical Journal”.  Divertikels is een veel voorkomende darmaandoening die wordt gekenmerkt door uitstulpingen die gemakkelijk ontstoken kunnen raken (ook wel diverticulitis genaamd).

Diverticulitis wordt ook wel een “ziekte van de westerse beschaving” genoemd vanwege het hogere aantal gevallen in landen als het Verenigd Koninkrijk en de VS in vergelijking met delen van Afrika. De aandoening heeft invloed op o.a. de dikke darm en wordt verondersteld te worden veroorzaakt door de onvoldoende consumptie van vezels. Typische symptomen zijn pijnlijke buikkrampen, opgeblazen gevoel, winderigheid, constipatie en diarree.

Eerder onderzoek heeft gesuggereerd dat een laag vezel dieet kan leiden tot diverticulitis en dat vegetariërs een lager risico in vergelijking met vleeseters hebben, maar er is tot nu toe maar weinig bewijs dat dat kan staven.

Dr. Crowe Francesca en haar team aan de Oxford Universiteit hebben daarom onderzoek gedaan naar het verband tussen een vegetarisch dieet, consumptie van voedingsvezels en het risico op diverticulitis.

Zij onderzocht in totaal 47.033 in het algemeen gezondheidsbewuste Britse volwassenen. Van de onderzochte volgden om precies te zijn 15.459 mensen een vegetarisch dieet.

Na een gemiddelde follow-up tijd van 11,6 jaar, waren er 812 gevallen bekend van diverticulitis. Na het aanpassen op leefstijl-factoren zoals roken, alcohol en overgewicht bleek dat vegetariërs een lager risico liepen op diverticulitis in vergelijking met vleeseters.

Volgens de onderzoekers staat de consumptie van een vegetarisch dieet (inclusief een hogere  consumptie van  voedingsvezel) in directe relatie met een lager risico op diverticulitis. Uit overig onderzoek blijkt dat maar liefst 72% van de mannen en 87% van de vrouwen niet de aanbevolen gemiddelde inname van 18g per dag binnenkrijgt!

Bron: British Medical Journal

Facebook Reacties:

Comments are closed.