Er is een nieuwe ontdekking gedaan die een verband legt tussen een vet dat veel in onze voeding voorkomt en de reactie daarop van onze darmflora, wat zorgt voor een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Deze ontdekking is onlangs gepubliceerd in Nature.
De studie toont aan dat mensen die een dieet eten met de veelvoorkomende voedingsstof fosfatidylcholine (een vet dat ook wel bekend staat als lecithine) die veel in dierlijke producten voorkomt (zoals eieren, lever en andere vleeswaren, kaas en andere zuivelproducten, vis en schaaldieren) vatbaar kunnen zijn voor hart- en vaatziekten. Dit komt door de manier waarop de micro-organismen in het spijsverteringsstelsel dit specifieke vet omzetten. Lecithine en de afgeleide stof choline zitten ook in veel commerciële gebakken goederen, voedingssupplementen en zelfs in vitaminesupplementen voor kinderen.
Dit onderzoek keek naar de klinische gegevens van 1.875 patiënten die werden doorverwezen voor een hartonderzoek. Daarnaast werd ook gekeken naar bloedplasmamonsters van muizen. Bij toediening aan muizen werden lecithine en choline door de micro-organismen in het maag-darmstelsel omgezet en veroorzaakte dit onder andere aderverkalking en hogere bloedspiegels van choline. Bij mensen wordt dit sterk geassocieerd met een verhoogd risico op hart- en vaatziekten.
“Als twee mensen beiden een soortgelijk dieet krijgen, maar de één krijgt wel hart- en vaatziekten en de andere niet, dan denken we nu nog vaak dat dit komt door hun genetische verschillen. Uit ons onderzoek blijkt echter dat dat slechts een deel van de verklaring is”, zei Dr. Stanley Hazen van het Lerner Research Institute en hoofd van de afdeling Preventieve Cardiologie & Revalidatie in de Cleveland Clinic, de hoofdonderzoeker van deze studie. “Eigenlijk lijken de verschillen tussen personen in hoe hun darmflora hun voeding verteert van grote invloed te zijn op de vraag of men risico loopt op hart- en vaatziekten. De darmflora is een filter voor onze grootste blootstelling aan onze omgeving – dat wat we eten.”
Dr, Hazen: “Een andere opmerkelijke bevinding is dat choline (een natuurlijke en semi-essentiële vitamine), wanneer dit in overmaat binnenkomt hartziektes kan veroorzaken. De afgelopen jaren hebben we een enorme toename gezien van de toevoeging van choline aan multivitaminen. Volgens onze studie blijkt echter dat deze stof door de darmflora kan worden omgezet in iets dat een directe, negatieve invloed op de risico’s op hart- en vaatziekten kan geven.”
Gezonde hoeveelheden van choline en gerelateerde stoffen zoals betaïne en TMAO zijn te vinden in veel fruit, groenten en vis. Deze drie metabolieten worden vaak verkocht als voedingssupplementen, met de belofte dat het zorgt voor verhoogde hersengezondheid, gewichtsverlies en/of spiergroei. Deze stoffen worden ook vaak gebruikt als voedingssupplement voor rundvee, pluimvee of vis, omdat ze de spieren sneller kunnen laten groeien. Of de spieren van deze dieren ook echt hogere niveaus van deze stoffen bevatten blijft echter onbekend.
“Wetende dat de darmflora onder invloed van een veel voorkomende voedingsstof een risico op hart- en vaatziekten creëert opent nieuwe mogelijkheden voor verbeterde diagnostiek, preventie en behandeling van hart- en vaatziekten. Deze studies suggereren dat we een voor het hart gezonde yoghurt of andere vorm van probiotische voeding kunnen ontwikkelen voor het voorkomen van hart- en vaatziekten in de toekomst. Tevens blijkt dat er behoefte is voor het onderzoeken van het risico tegenover de voordelen van enkele veel gebruikte voedingssupplementen”, besluit Dr. Hazen.
Bron: Lerner Research Institute, 6 april 2011

Facebook Reacties: